La Comunitat de Regants, el Rosari i la Puríssima reben la Medalla d’Or de Vila-real

L’Ajuntament de Vila-real ha entregat la Medalla d’Or de la ciutat -el màxim reconeixement que concedeix el consistori a personalitats i entitats del municipi- a tres institucions centenàries: la Comunitat de Regants de Vila-real, l’Associació de Filles de María del Rosari i la Congregació de Filles de María Inmaculada.

Després de l’obertura de la sessió per part de l’alcalde de Vila-real, José Benlloch, la regidora de Relacions Institucionals, Noelia Samblás ha donat lectura a l’acord plenari del 24 de novembre de 2020 en el qual, per unanimitat de tots els grups municipals, es va concedir la Medalla d’Or de la ciutat a les citades entitats. El president de la Comunitat de Regants, Pasqual Broch, ha sigut el primer a recollir la distinció; seguidament ha sigut la presidenta de l’Associació de Filles de María del Rosari, Cristina Pesudo, qui ha rebut la Medalla d’Or en nom de l’entitat; finalment, Núria Bonet, presidenta de la Congregació de Filles de María Inmaculada, ha recollit el guardó que reconeix la labor i trajectòria de la institució que presideix.

La Comunitat de Regants de Vila-real, que ha complit en 2020 el seu 150é aniversari, té com a funció prioritària l’administració de les aigües de reg del riu Millars, la gestió de les obres d’aprovisionament, conducció i distribucions del cabal d’aigua concedida, així com el finançar de manera associada les obres realitzades i la seua explotació. Entre els motius pels quals l’Ajuntament de Vila-real atorga la Medalla d’Or a la Comunitat de Regants destaca “el seu exemple de mediació per a l’ús d’un bé tan preuat com és l’aigua”. El foment de la sostenibilitat, el manteniment del patrimoni hidràulic o el seu paper fonamental en el creixement econòmic de Vila-real són uns altres dels valors que mereixen el reconeixement de la ciutat. Així mateix, també es distingeix la seua aposta per “la innovació, ja que al llarg dels més de 150 anys de la seua existència ha anat adaptant els sistemes de reg a les innovacions per a un ús sostenible de l’aigua”.

L’Associació de Filles de María del Rosari va commemorar l’any passat el seu 200é aniversari. Aquesta entitat va ser fundada en 1820 a l’església Arxiprestal, integrada per dones joves i solteres, seguint les directrius de les congregacions marianes. El consistori ha valorat, a l’hora de distingir a l’Associació, la seua funció “solidària, piadosa i formativa, especialment dirigida a la joventut com a base fonamental de la seua existència”. A més, també destaca la importància com ben immaterial de les seues festes anuals, i especialment de la Missa del Roser, que se celebren entorn de la festivitat del Rosari, el 7 d’octubre.

La Congregació de Filles de María Inmaculada és una de les institucions religioses més importants i longeves de Vila-real, fundada en 1756 en el convent i església del Rosari, on va viure i va morir el patró de la ciutat, sant Pasqual. La Congregació desenvolupa una destacada labor pastoral i social, centrada sobretot en els més joves, a través del foment dels valors de religió catòlica. Així mateix, també cal ressenyar la rellevància religiosa, històrica i cultural de les seues festes, que tenen lloc entorn de la festivitat de la Puríssima, el 8 de desembre.